طراحی UX برای واسط طبیعی کاربر (NUI)

 NUI-01ما قبل از تلفن های هوشمند، تبلت و پدهای لمسی از صفحه کلید و موشواره استفاده می کردیم. ابزار ما از طریق وسایل جانبی به ما متصل می شدند که ورودی ما را بصورت گرافیکی ترجمه می کردند. حرکت بر روی صفحه نمایش و انتخاب آنچه ما می خواستیم، با یک با کلیک بر روی موشواره یا ضربه به کلیدی از صفحه کلید انجام می شد. و اینک ما به قدری تکامل یافته ایم که می توانیم برای تعامل با ابزارمان از چرخاندن دست و ضربه با دست بر روی صفحه نمایش استفاده کنیم. مطلب واسط طبیعی کاربر برای اولین بار در وب سایت علی مرکبی منتشر شده  است .

این قضیه مرا به این فکر واداشت که ما چگونه از حرکات در دنیای مجازی استفاده می کنیم و تجربه کاربر در ارتباط با این حرکات چگونه به حسی و جالب تر کردن استفاده از آنها کمک می کند. این همان جایی است که به واسط طبیعی کاربر یا همان NUI با NX پیوند می خورد.

من در مقاله حاضر چند اصل اساسی را در مورد NUI بیان می کنم و توضیح می دهم که شما چگونه می توانید آنها را برای طراحی یک گریت یو ایکس (Great UX) استفاده کنید.

NUI چیست؟

در ابتدا بیایید با این مساله شروع کنیم که NUI چیست. تعاریف مختلفی در مورد آن بیان شده است اما من واقعاً تعریفی را که رون جرج طراح مایکروسافت ارائه می دهد دوست دارم:

واسط طبیعی کاربر فقط روشی برای توضیح شیوه تعامل شما با ماشین است. برخی از ماشین ها به ابزاری نظیر کنترل کننده راه دور، صفحه کلید یا موشواره نیاز دارند. افرادی که در طراحی واسط طبیعی کاربر تخخصص دارند خود را درگیر چالش طراحی شیوه هایی برای تعامل با ماشین می کنند که به ابزاری غیر از آنچه شما با آن متولد شده اید نیاز نداشته باشند. رون جرج

راحت کردن آن

اگرچه بیشتر ما دوست داریم که یک دفتر شبیه آنچه در فیلم گزارش اقلیت بود داشته باشیم، اما واقعیت این است که بعد اینکه چند دقیقه بازوان خود را بالا نگه داشتیم (مثل آنچه شخصیت تام کروز در فیلم انجام می­داد) خسته می شویم و نیاز به استراحت دادن دست ها داریم.

کاربران شما نیاز دارند که بتوانند بصورت طبیعی و راحت با ابزار شما ارتباط برقرار کنند. اگر حرکتی غیرراحت و خیلی تکرار شونده باشد، کاربران تجربه خوبی نخواهند داشت. همچنین دسترس پذیری را نیز نباید فراموش کرد. برخی حرکت ها ممکن است برای کاربرانی که دچار برخی معلولیت ها هستند، امکان پذیر نباشند، پس اطمینان حاصل کنید که استفاده از ابزار فناوری کمکی نظیر جوی استیک و ابزار اشاره الکترونیکی را نیز مورد توجه قرار می دهند.

طراحی برای انگشتان

واسط های لمسی صفحه نمایش یکی از رایج ترین نمونه های واسط طبیعی کاربر (NUI) در عمل هستند. انگشتان و شست شما پیوند دهنده مستقیم شما با ابزرتان هستند و واسط هایی برای آنها باید در ذهن ساخته شود. محل های لمس در صفحه نمایش باید به اندازه کافی بزرگ باشند که با فضای کافی به حرکت انگشتان شما پاسخ دهند و مانع از لمس اشتباهی مکانی پیرامون محل مورد نظر کاربر شوند. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که همه آنچه کاربر می خواهد به آن دسترسی یابد در یک گستره قابل استفاده وی قرار گرفته است. بعنوان مثال کاربران موبایل ممکن است به استفاده از فقط یک دست در هنگام کار با سایت ها وابسته باشند، پس باید از حرکات پیچیده یا دودستی یا قرار دادن اطلاعات در انتهای صفحه نمایش که ممکن است مانعی برای حرکت دست آنها ایجاد کند، اجتناب کنید.

استفاده از حرکات ساده

کار با یک NUI نباید نیازمند دست دادن مخفیانه و پیچیده باشد. اگر  اجرای (یا به خاطر سپردن) حرکتی بیش از حد دشوار باشد، برخی کاربران ممکن است نتوانند آن را انجام دهند یا اگر کار زیادی بخواهد ممکن است آنها از انجام آن خودداری کنند.

اجتناب از حرکات روزمره

برخی از حرکات وجود دارند که ما روزانه بدون فکر انجام می دهیم مثل دست دادن یا دست تکان دادن برای کسی. خود را از شر استفاده از چنین حرکاتی خلاص کنید چراگه چنین حرکاتی ممکن است به تعاملات ناخواسته زیادی در زمانی بیانجامند که کاربر فقط در حال گذراندن امور روزانه خود است.

شروع ساده

پذیرفتن کاربر اهمیت زیادی دارد خصوصاً در زمان معرفی یک روش جدید برای تعامل با یک دستگاه. از حرکات ساده و حسی (مثل ضربه زدن یا چرخاندن دست) استفاده کنید تا به کاربران کمک کنید تا با تعامل احساس راحتی کنند.

گریت یو ایکس (Great UX) با کاربران تکامل پیدا می کند. با رواج یافتن تعاملات حرکتی و واسط هایی که از آنها استفاده می کنند، متخصصان UX نیاز پیدا می کنند که در هنگام طراحی تجربیات عالی به سطح جدیدی از تعامل توجه کنند.

علی مرکبی

فعال در صنعت نرم افزار و علاقمند به پژوهش در زمینه بازارهای مالی و معاملات الگوریتمی .در وب سایت شخصی ام از آموخته ها و علائقم مینویسم.

نوشته های دیگر

دیدگاهتان را بنویسید