خرید کتاب از وب سایت آمازون
اگر مشتری کتاب های سایت آمازون چه بصورت فیزیکی و چه روی کیندل فایر هستید. حتما برای انتخاب و خرید کتاب از وب سایت آمازون بجز جستجوی یک عنوان خاص ملاک دیگری برای انتخاب کتاب در حوزه مورد علاقه تان دارید .
معمولا پرفروش بودن عناوین یا همان bestseller بودن یکی از انگیزه های خرید و خواندن یک کتاب است.
اما آمازون بر چه اساسی یک کتاب را bestseller اعلام میکند ؟ بررسی الگوریتم سیستم رنکینک آمازون نشان میدهد انتخاب و خرید کتاب صرفا با این معیار شما را به بهترین کتاب نوشته شده در یک حوزه خاص نمیرساند .
از نظر الگوریتم آمازون پرفروش بودن یک کتاب به معنای پروفروش بودن ان عنوان از ابتدای نشر در سایت آمازون تا این لحظه نیست بلکه آن عنوان اخیرا و در یک بازه زمانی و فقط در یک دسته بندی خیلی خاص که ممکن است زیر شاخه یک گروه دیگر باشد از مابقی کتابها فقط در همان بازه زمانی و همان زیر گروه خاص پرفروش تر بوده است .
گاهی اوقات این بازه زمانی برای محاسبه تعداد فروش حتی به یک ساعت هم میرسد و البته این محاسبه ممکن است دو سه ساعت به تعویق بیفتد .
ضمنا در مقایسه بین کتابها ، آمازون کتابهای رایگان و غیر رایگان حتی در یک دسته بندی محتوایی را از همدیگر جدا می داند . بنابراین پرفروش ترین بودن یک کتاب به معنی پرفروش بودن بین تمام کتابهای هم دسته نیست .
علاوه بر اینکه ممکن است یک کتاب قدیمی که چندین سال با ویرایش های مختلف بر روی سایت آمازون از بابت تعداد فروش به یک رقم دست نیافتنی رسیده باشد ظرف چند ساعت با یک کتاب تازه منتشر شده در همان دسته بندی موضوعی به زیر کشیده شود که البته دلیل آن همان الگوریتم خاص آمازون در بالا بردن کتاب های trend یا اخیرا پرطرفدار است .
در واقع یک پیشرفت ناگهانی در تعداد فروش برای آمازون اولویت بالاتری از تعداد کل فروش یک کتاب دارد و بنابراین برای یک ناشر یا نویسنده باید بالا بردن ناگهانی فروش نسبت به فروش تدریجی اهمیت بیشتری داشته باشد.
با استفاده از این فاکتور و با استفاده از اصل مد شدن ! میتوان یک کتاب را از طریق شبکه های مجازی براحتی trend کرد .
با این تفاسیر بهتر است روش دیگری برای یافتن و انتخاب عناوین با ارزش پیدا کرد .
شخصا کتاب را با توجه به نقدهای نوشته شده و البته نقدها و امتیازی برای کتاب در وب سایت گودریدز وجود دارد انتخاب میکنم .