عوامل موثر در ارزش سهام اپل
سه چیز مهم که اپل را به صورت کنونی ساخته عبارتند از: مدل کسب و کار مستحکم، منابع قابل توجه آن و از همه مهمتر قدرت تکنولوژیکی آن، که موجب برتری آن نسبت به رقبایش شده است. همه این ها به این شرکت اجازه داده اند که برای ارائه محصولات خلاقانه تر و جدیدتر، به طور مداوم در خود شرکت سرمایه گذاری کند.
اپل برای تحکیم اکوسیستم خود به طور مداوم در تلاش بوده، و با ارائه محصولاتی مثل اپل واچ، سرویس پرداخت اپل، هوم کیت، Home Health (کیت سلامت)، اپل موزیک، تلویزیون اپل و غیره، با جسارت به بازارهای مختلف وارد شده است.
اگر شرکت تصمیم بگیرد گوشی آیفون را ارزان تر ارائه دهد، احتمالاً یک بازار کاملاً جدید برای این شرکت ایجاد می شود. اپل نیز به طور پیوسته محصولات شرکت خود را با همکاری شرکت آی بی ام ارتقاء می دهد (به گزارش تحلیلگر آی بی ام). تا کنون، آی بی ام ۱۰۰ برنامه و نرم افزار برای سیستم عامل iOS راه اندازی کرده است، که توسط ۱۴ صنعت و ۶۵ حرفه سرویس دهی می شود.
محصولاتی که به طور کلی حاشیه سود بالاتری نسبت به محصولات مصرفی دارند می تواند یک هدایتگر مهم برای رشد شرکت محسوب شوند.تاثیر برنامه ارتقاء اپل (که در سپتامبر ۲۰۱۵ راه اندازی شد)، هنوز مشخص نیست. با توجه به گزارشات بررسی شده ماه گذشته (همانطور که در مقاله فورچن گزارش شده)، برنامه به خوبی توسط مصرف کنندگان دریافت شده است و در حدود ۳۷٪ تا ۵۰٪ از مردم آن را انتخاب کرده اند. اپل چنین داده هایی را در گزارش فوریه ۲۰۱۶ درآمدهای سه ماهه خود افشا کرده است.
جدا از این، اپل یکی از معدود شرکت هایی است که، با افزایش پشت سر هم درآمد خود سود سهام خوبی ارائه می دهد و همچنین دارای یک برنامه مناسب و معقول برای خرید مجدد سهام است. و از همه مهمتر، اپل هنوز هم به نظر می رسد که در مقام ارزیابی یک موضوع خوب برای شرط بندی باشد.
با توجه به مدل ما، برآورد رشد ۱۲٫۳% در دراز مدت برای این شرکت بهتر از ۹٫۴% نرخ رشد انتظاری صنعت است. همچنین، نسبت PEG اپل ۰٫۸۸ است، که درمقایسه مطلوب با رقم ۲٫۴۶صنعت، احتمال حرکت رو به بالا در بلند مدت را نشان می دهد.
نتیجه نهایی:
ترس از کاهش تولید توجیه شده است (به ویژه هنگامی که کاهش تولید ۳۰٪ است). با این حال، ممکن است ایده خوبی باشد که یک گام به عقب برداشته و برای وضوح و شفافیت بیشتر قبل از هر گونه نتیجه گیری صبر کنید.